Friday 6 May 2011

Isteri orang jadi idaman suami




Isteri orang jadi idaman suami

“BILA sendirian, saya sering termenung memikirkan apalah nasib saya jadi begini, hidup saya tak pernah aman macam wanita lain. Fikiran saya sentiasa terganggu dengan sikap dan perbuatan suami saya yang amat memalukan, bukan sahaja kepada saudara-mara, ibu dan adik-beradik tetapi dengan jiran tetangga.
‘‘Dari mula kahwin sampai sekarang, suami saya sentiasa buat hal. Kini sudah 18 tahun kami berumah tangga anak pun dah ada lima. Tetapi suami saya Kamal tak pernah termimpi untuk berubah kepada kebaikan, sebaliknya terus melakukan perbuatan yang tak baik, bukan setakat menjatuhkan maruah keluarga tetapi melakukan maksiat hingga mengaibkan anak isteri,’’ demikian cerita Maizurah ketika kami bertemu minggu lalu.
Sebelum itu, Maizurah beberapa kali menghubungi penulis melalui telefon. Katanya, dia tak ada komputer apa lagi e-mel untuk meluahkan isi hatinya. Nak tulis surat tak pandai karang, jadi lebih baik ambil cuti boleh bersua muka. Apa yang penting dia boleh menceritakan isi hatinya dari A sampai Z. Itu katanya ketika kami bertemu.
Katanya, sepanjang mengikuti kisah-kisah yang dipaparkan dalam DCCK (Di celah-celah kehidupan), dia tak pernah terbaca kisah seperti suaminya. Mungkin ada tetapi mungkin sudah bercerai. Mungkin juga si suami dah bertaubat.
‘‘Berbeza dengan suami saya Kamal sejak muda sampailah sekarang tak pernah mahu berubah sentiasa suka bercinta. Biasanya bila kisahnya terbongkar, apabila orang dapat tahu termasuk saya dapat tangkap aktivitinya, dia akan minta maaf, minta ampun tak buat lagi. Kemudian baiklah dia seketika.
‘‘Tapi tak lama, lepas setahun dia buat hal lagi, siapa boleh tahan. Bila kita tanya dia tak mengaku hinggalah ada orang terjumpa dan tangkap dia lagi barulah mengaku dan minta ampun, konon dah insaf. Itulah taktik lapuk tahun demi tahun. Seingat saya bukan sekali dua, tapi lebih 10 kali dia buat hal bercinta dengan perempuan lain yang semuanya adalah isteri orang. Dia tak pilih cantik atau tidak, tua atau muda, asalkan wanita itu layan pujukannya, semua jadi.
‘‘Apa yang amat menyedihkan biasanya bila skandal mereka dah terbongkar wanita itu tentulah kena cerai. Puncanya kerana Kamal dah berjanji akan berkahwin dengan dia. Malang bagi wanita itu, bila dah kena tangkap dan bercerai-berai, Kamal tak akan kahwin dengan dia, katanya dia tak pernah berjanji nak kahwin, dia kata, masih sayangkan keluarganya dan macam-macam lagi alasannya.
‘‘Sebagai contoh ada satu kes Kamal bercinta dengan isteri orang, waktu itu Kamal masih muda, sedangkan isteri orang yang dicintainya itu lebih tua darinya. Tapi dia tetap melayan isteri orang itu. Kini setelah berusia lebih 40 tahun, isteri orang yang dicintainya ada juga yang sebaya dan ada juga lebih muda.
‘‘Saya beritahu Kamal, bercinta dengan isteri orang itu berdosa besar dengan suaminya. Tapi dia tak pernah mengaku bercinta, katanya, buat baik dengan orang salah ke? Tapi kenapa dengan perempuan aja? Lebih menyedihkan dia suka bercinta dengan saudara-mara saya sendiri. Tetapi dia nafikan. Konon nak tolong tapi mengapa dia harus mengulang rumah perempuan itu bila suaminya tak ada di rumah, dan mengajaknya keluar makan malam? Perempuan tu pula kerana cinta sanggup tinggalkan anak-anak kecil di rumah. Saya tak mahu bersubahat dengan maksiat Kamal. Saya nasihatkan dia tapi tak jalan, dia tak pernah mengaku, selalu menafikan.
‘‘Kira-kira empat tahun lalu saya sendiri tangkap dia berasmara dana dengan adik ipar saya. Mana muka saya nak letak bila adik saya bergaduh besar dengan Kamal kerana mengganggu isterinya.
‘‘Mulanya saya pun tak percaya Kamal sanggup buat kerja maksiat itu, tapi adalah seorang dua jiran nampak mereka keluar berjalan-jalan, shopping ke kompleks beli-
belah. Kamal pernah datang ke rumahnya waktu malam. Dia fikir orang tak nampak terutama di tempat orang ramai. Tapi dia silap. Bila jiran beritahu, saya pun tanya dia, macam biasalah dia menafikan, sebaliknya dia marahkan saya konon suka dengar fitnah orang yang suka tengok kami bercerai-
berai.
‘‘Saya tanya adik ipar saya secara jujur kerana dia duduk dekat rumah kami, dia pun menafikan. Saya suruh adik saya tanya pula, sebab ini bukan pertama kali Kamal bercinta dengan saudara-mara perempuan saudara-mara jauh kami.
‘‘Adik saya pula marahkan saya katanya jangan nak fitnah isterinya. Katanya, isterinya tak akan buat kerja terkutuk macam tu. Saya kata kalau tidak buat, tak apa kita cuma mahu mengingatkan supaya pisang tak berbuah dua kali.
‘‘Dalam pada itu saya terus menyiasat, walaupun sibuk dengan tugas di pejabat dan di rumah, saya masih boleh mengintip aktiviti Kamal. Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh juga ke bumi. Setelah menjalankan intipan demi intipan rupa-
rupanya Kamal sering mengambil dia balik kerja waktu malam. Adik lelaki saya bila balik kerja terus ke rumah kami ambil anak-anak yang ditinggalkan kerana dijaga emak saya.
‘‘Dia tak perlu ambil isterinya sebab isterinya tumpang kereta kawan kerana mereka tinggal berdekatan. Tapi dia tak balik dengan kawan, Kamal yang ambil dan balik malam hari konon kerja overtime, sebenarnya mereka berasmara dana dulu, sebelum hantar dia balik di simpang jalan tak jauh dari rumah kami.
‘‘Bila adik saya kerja luar, Kamal masuk rumah ipar saya pukul 2 atau 3 pagi baru balik alasannya kerja banyak atau minum teh dengan kawan di warung 24 jam. Tapi dia tak tahu saya sudah intip aktivitinya.
‘‘Satu hari kerana tak tahan sabar, saya sendiri perangkap mereka sedang berasmara dana di dalam rumah. Kisah percintaan mereka berakhir bila masing-masing dihadapkan ke mahkamah syariah. Kamal ceraikan saya. Saya tak kisah daripada bersubahat biarlah bercerai.
‘‘Tapi belum habis idah, Kamal mula merengek, memujuk dan merayu, sambil memohon ampun dan maaf serta berjanji tidak buat lagi. Konon dah insaf, malu pada anak-
anak. Macam biasa saya percayakan janji palsunya. Kerana sebagai seorang suami dan ayah Kamal memang baik dan penyayang. Dia minta saya buka buku baru, lupakan yang lepas, apa yang penting masa depan anak-anak. Masa dia buat hal tu dia tak ingat pula anak-anak. Dan dia sanggup pulak ceraikan saya!
‘‘Tapi kerana anak-anak juga saya sanggup dirujuk semula. Lepas peristiwa itu, adik saya bawa keluarganya pindah ke tempat lain. Mungkin dia tak boleh tengok muka Kamal lagi. Adik saya juga seorang yang baik cepat memaafkan bila isterinya minta ampun. Mungkin ini pengorbanannya demi anak-anak.
‘‘Taubat Kamal bertahan setahun saja, lepas tu dia buat hal lagi kali ini dengan isteri orang di pejabatnya. Puncanya wanita ini suka mengadu hal dan nak minta nasihat tentang masalah rumah tangganya. Katanya, suaminya ada perempuan lain, dan tak bagi duit untuk makan minum anak-anak. Sekali lagi Kamal sangkut. Tapi tak lama, tak sampai setahun suami perempuan itu cepat sedar dan Kamal terpaksa memutuskan hubungan yang semakin intim itu.
‘‘Kisah terbaru awal tahun ini Kamal bercinta lagi dengan isteri orang, Joyah namanya. Joyah mengadu konon suaminya tak bertanggungjawab, tak bagi nafkah anak-anak, semua urusan rumah dia yang tanggung sendiri, nafkah zahir batin juga diabaikan. Kisah Joyah konon dapat suami tak bertanggungjawab ini satu pejabat tahu. Dia sendiri menjaja ceritanya. Di sini Kamal masuk jarum. Kebetulan waktu itu kami bertiga (Kamal, saya dan Joyah) satu pejabat tapi berlainan unit. Tetapi kemudiannya Kamal berhenti kerana kononnya dapat kerja tempat lain dengan gaji lebih baik. Namun sebenarnya dia tak suka saya tahu aktivitinya terbongkar.
‘‘Satu lagi perangai Kamal yang menyusahkan hati saya, dia suka lompat kerja. Sebab ada kalanya dia tersalah lompat, mengharapkan dapat gaji lebih baik, akhirnya syarikat gulung tikar, terpaksalah menganggur beberapa bulan sebelum dapat kerja baru. Semasa mengganggur dialah suami paling baik. Bila dapat kerja lagi, perangainya berubah.
‘‘Kes dia bercinta dengan Joyah memang teruk. Satu pejabat meletup. Saya dapat tahu dah lewat, kerana fikirkan Kamal dah baik, sementara si Joyah setahu saya mabuk bercinta dengan bosnya, bukan Islam. Rupa-rupanya suami Joyah tahu dia buat hal dengan bosnya, lepas tu dengan Kamal. Dia tambah marah dan tinggalkan rumah pertengahan tahun ini. Bila saya jumpa suami Joyah minta supaya dia nasihatkan Joyah, dia kata tak mahu campur sebab dia dah tinggalkan Joyah, mereka dalam proses perceraian.
‘‘Siapa boleh sabar bila isteri buat hal dengan orang bukan Islam kerana kejarkan kenaikan gaji dan kerja lebih senang. Satu pejabat tahu skandal mereka. Agaknya kerana malu dia pikat Kamal. Kamal yang mudah tergoda bersedia jadi pak sanggup pada bila-bila masa.
‘‘Bila saya nasihatkan Kamal supaya insaf, dia jadi lagi hot marahkan saya kerana suka dengar fitnah. Tetapi siapa boleh tutup bangkai gajah dengan nyiru. Akhirnya Kamal dan Joyah ditangkap berkhalwat di rumah sewa Joyah pada bulan Syawal baru-baru ini. Penduduk tempatan satu taman yang tangkap. Mereka dibebaskan dengan ikat jamin.
‘‘Waktu itu Joyah dalam idah. Dan mungkin kerana malu, Joyah paksa Kamal ceraikan saya supaya mereka boleh kahwin. Kamal ceraikan saya untuk kali kedua melalui SMS. Nak jadikan cerita mereka lebih teruk lagi, baru-baru ini, sekali lagi mereka kena tangkap khalwat oleh JAIS. Peristiwa itu membuatkan mereka berpindah ke tempat lain.
‘‘Baru-baru ini saya ke mahkamah syariah untuk mengesahkan kedudukan saya, tetapi kes saya tertunda sebab perceraian pertama tak selesai, walaupun dah rujuk semula, tetapi Kamal tak buat report. Kini saya terpaksa tunggu tahun depan untuk mengesahkan kedudukan saya. Tapi yang pasti selagi kes saya dan Kamal tak selesai, selagi itulah mereka tak dapat nikah. Mereka juga terpaksa menghadapi dua kes khalwat.
‘‘Sebenarnya saya malu dengan perbuatan Kamal. Cukup mengaibkan pada anak-
anak yang sudah besar khususnya perempuan. Saya bimbang keadaan ini boleh mengganggu hidup mereka bila berkahwin nanti,’’ demikian cerita Maizurah. Saya mengagumi kesabarannya.
Masih ada wanita setabah dia, menyaksikan sendiri perbuatan suami yang terkutuk dan masih boleh menerimanya semula hanya dengan meminta maaf dan ampun. Benar kata pepatah orang tua-tua ‘‘Kerak nasi kalau direndam akan lembut juga.’’ Agaknya sebab itulah si suami masih berani mempersendakan kesabarannya. Inilah balasannya apabila diri sendiri tidak ada ketegasan.
- MAIMUNAH
www.dcckmona.com
dcckmonaum@hotmail.com

3 comments:

  1. APA MANFAAT VIMAX PILLS UNTUK PRIA ?

    Berdasarkan TESTIMONIAL dari Pengguna yang telah menggunakan VIMAX PILLS ada 7 MANFAAT :

    MemperBESAR Ukuran dan PANJANGGGG Penis sampai dengan 8 cm (HASIL PERMANEN)
    Meningkatkan KETAHANAN dan HASRAT SEKSUAL dalam Berhubungan Seks
    EREKSI yang LEBIH PERKASA dan TAHAN LAMAAAA
    Mencegah DISFUNGSI EREKSI dan Meningkatkan INTENSITAS ORGASME
    Membuat Pasangan SEMAKIN LENGKET
    LEBIH PERCAYA DIRI dan MACHO
    Keharmonisan Rumah Tangga semakin TENTRAM

    info dan pemesanan hubungi: (call / sms)

    PIN BB 329840B4

    0821 3649 5554
    085 747 266 780

    info lebih jelas kunjungi web resmi kami di www.vitalitasku.net

    ReplyDelete
  2. Cerita yang bagus.. teruskan..
    Tumpang Iklan
    Pejam Mata sayang..
    Sakit sikit ni..tahan ya..
    >>>Baca Sini Kalau Berani!<<<

    ReplyDelete
  3. This Is Really Great Work. Thank You For Sharing Such A Good And Useful Information Here In The Blog.
    ONLINE EARNING

    ReplyDelete