Friday 6 May 2011

Kes isteri curang makin membimbangkan

Kes isteri curang makin membimbangkan

NAMA saya Muna, suami saya Hisham. Perkahwinan kami pada 2008 atas dasar suka sama suka. Bahagia, dia seorang suami yang baik, penyayang dan cukup sempurna. Silapnya di sini adalah, saya kerana tidak tahan dugaan ketika berjauhan. Sejak mula kami menikah memang sudah duduk berjauhan.
Suami bekerja di Kuala Lumpur sementara saya di Sabah. Memanglah hidup saya tidak sama seperti isteri-isteri lain, ada suami datang menjemput, bila balik rumah boleh duduk sama-sama dan berbual. Saya tidak lalui itu semua, setiap hari saya berseorangan, hanya telefon yang menjadi pengantara.
Setahun berlalu, mula timbul rasa bosan tinggal berseorangan dan sunyi. Saya cuba meminta tukar ke Kuala Lumpur tapi tidak berjaya kerana tidak ada kekosongan. Terus juga berjauhan, masa yang banyak terluang saya habiskan bersama kawan-kawan, keluar minum dan melepak di kafe. Bila sudah selalu keluar bersama, akhirnya saya tercerita juga tentang masalah rumah tangga dan kesunyian.
Rupa-rupanya itulah kesilapan besar yang telah saya lakukan dan saya berasa sangat menyesal.
Ini kerana kawan baik saya itu seorang lelaki bujang. Bila dengar cerita saya itu, dia mula menaruh simpati dan selalu menemani saya, menjadi pendengar setia. Bila selalu bersama, timbul rasa sayang hingga membawa kepada keterlanjuran. Waktu itu tanpa saya sedari rupanya saya sudah mengandung enam minggu.
Ketika itu saya rasa sangat bersalah kerana menduakan suami sedangkan dia seorang yang baik. Saya menangis kesal, tapi semuanya sudah terlewat. Bila dapat tahu mengandung, saya mula menjauhkan diri. Saya rasa inilah titik bahawa saya harus menghentikan semuanya, tapi saya sering saja tewas.
Ketika kandungan berusia lima bulan, saya ditukarkan ke Kuala Lumpur. Saya rasa lega kerana berjaya melepaskan diri daripada terus membuat benda tidak senonoh. Duduk di samping suami memang suatu yang amat membahagiakan.
Namun selepas dua bulan hidup sebumbung, perangai suami berubah sangat, jarang balik ke rumah dan sering marah-marah. Saya bertambah sedih apabila suami mengaku ada menjalin hubungan dengan seorang perempuan yang baru dua bulan dikenali.
Dia pulang ke rumah pun hanya kerana rasa kasihnya pada saya yang sedang sarat mengandung. Apabila matahari jatuh, perasaannya pada saya berubah menjadi benci untuk mengelakkan dari terus memarahi saya dia lebih sanggup tidur di pejabat.
bersyukur
Apabila dirujuk kepada ustaz, rupa-rupanya suami saya telah diberi makan benda kotor oleh perempuan yang baru dikenali itu bertujuan untuk membodohkannya. Alhamdulillah, saya masih bersyukur kerana masih ada satu titik putih di dalam hati suami untuk merasa belas kepada saya. Suami meminta saya pulang ke kampung halaman sementara dia berusaha untuk mengubati dirinya.
Allah Maha Mengetahui, saya percaya inilah balasan-Nya di atas perbuatan curang selama ini. Suami tidak tahu pun apa yang saya lakukan, dia kata apa yang saya lakukan tanpa pengetahuannya, walau sebesar mana pun salah saya dia sudah ampunkan dan dia tidak mahu tahu apa itu.
Sekarang saya yang rasa bagaimana sakitnya bila suami menduakan saya. Tuhan itu Maha Adil, saya perlu jalani 'hukuman-Nya' ini.
APA yang anda baca sebentar tadi adalah pengakuan seorang isteri curang sewaktu ditemu bual oleh wartawan majalah Al Islam, baru-baru ini. Selain Muna, dua orang lagi wanita turut tampil membuat pengakuan serupa.
Apakah yang sedang berlaku? Adakah kini sedang berlaku trend curang di kalangan isteri, supaya mereka kelihatan setaraf dengan suami, atau lebih tepat lagi lelaki, yang sudah tidak pelik lagi dengan sikap curangnya itu?
Sememangnya sejak kebelakangan ini sudah beberapa kali media massa menyiarkan kes isteri curang. Antaranya, pada 24 September 2009, apabila seorang wanita ditangkap pegawai Jabatan Agama Islam Perlis pada hari jadinya yang ke 31, kerana disyaki berkhalwat. Apa yang menyedihkan, penangkapan ibu yang mempunyai dua orang anak itu turut disertai oleh suaminya, dan suaminya itu pula telah menyediakan kek istimewa untuk si isteri tadi.
Sebulan kemudian, di Kajang pada 25 Oktober 2009, seorang ibu berusia 37 tahun dan mempunyai lima anak pula telah ditangkap oleh pegawai Jabatan Agama Islam Selangor kerana disyaki berkhalwat. Lelaki yang disyaki menjadi pasangannya berusia 31 tahun.
Pada 3 Disember 2009 pula, media massa tempatan menyiarkan pula kisah seorang isteri yang didakwa telah meninggalkan suami yang baru dua minggu dikahwininya. Sebelum meninggalkan suaminya pada dinihari 6 November lalu, wanita berusia 20 tahun itu didakwa asyik melayan Sistem Pesanan Ringkas (SMS), hatta semasa sedang bersanding sekali pun. Berita-berita susulan kemudiannya lebih 'gempar'. Isteri muda ini dikatakan telah ditangkap khalwat.
Itu kes-kes yang dilaporkan oleh media. Bagaimana pula yang tidak dilaporkan?
Persoalannya sekali lagi, adakah curang kini menjadi satu trend? Apakah pandangan Islam dalam isu curang? Dan, apa pula peranan kerajaan, khususnya Jabatan Pembangunan Wanita (JPW), Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat untuk menangani gejala tersebut?
Dapatkan majalah Al Islam keluaran Januari 2010 untuk mengetahui jawapan kepada persoalan-persoalan ini.

================

52 pasangan berkhalwat tahun baru dicekup

SHAH ALAM 1 Jan. - Sebanyak 52 pasangan dicekup Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) selepas disyaki berkhalwat dalam serbuan di beberapa buah hotel murah sekitar Shah Alam, Kajang dan Klang dekat sini awal pagi ini.
Kesemua pasangan yang ditahan berusia antara 20-an hingga 30-an dengan kebanyakan mereka merupakan pekerja kilang dan pelajar institusi pengajian tinggi awam (IPTA).
Serbuan yang dibuat dalam operasi sempena tahun baru 2010 itu bermula pukul 12 tengah malam hingga 5 pagi disertai Bahagian Penguat Kuasa JAIS, pegawai masjid negeri, anggota pihak berkuasa tempatan (PBT) dan beberapa badan bukan kerajaan (NGO).
Penolong Pengarah Unit Perhubungan Awam dan Penerbitan JAIS, Mohd. Hidayat Abd. Rani berkata, operasi bertujuan membanteras kegiatan maksiat, menguatkuasakan undang-undang syariah dan memberi kesedaran kepada masyarakat.
Beliau berkata, tumpuan operasi di kawasan hotel, tasik dan pusat-pusat hiburan.
''Serbuan di beberapa buah hotel di Klang berjaya menahan 40 pasangan dan selebihnya diberkas di Shah Alam dan Kajang.
"Pasangan yang berkhalwat akan didakwa mengikut Seksyen 29 (1a) dan (b) Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Menurut beliau, selain 52 kes pasangan berkhalwat, sebanyak 53 kesalahan lagi membabitkan kesalahan syariah yang lain seperti minum arak dan berkelakuan tidak sopan di khalayak ramai.
Katanya, selepas operasi selesai, hampir 100 orang yang ditahan kerana berkelakuan tidak sopan dikhalayak ramai dibawa balik ke ibu pejabat JAIS untuk diberikan kaunseling sebelum dibebaskan.
Mohd. Hidayat berkata, kesemua yang ditahan untuk kes khalwat akan didakwa di mahkamah Klang, Shah Alam dan Kajang pada Isnin depan.
=============================

3 comments:

  1. APA MANFAAT VIMAX PILLS UNTUK PRIA ?

    Berdasarkan TESTIMONIAL dari Pengguna yang telah menggunakan VIMAX PILLS ada 7 MANFAAT :

    MemperBESAR Ukuran dan PANJANGGGG Penis sampai dengan 8 cm (HASIL PERMANEN)
    Meningkatkan KETAHANAN dan HASRAT SEKSUAL dalam Berhubungan Seks
    EREKSI yang LEBIH PERKASA dan TAHAN LAMAAAA
    Mencegah DISFUNGSI EREKSI dan Meningkatkan INTENSITAS ORGASME
    Membuat Pasangan SEMAKIN LENGKET
    LEBIH PERCAYA DIRI dan MACHO
    Keharmonisan Rumah Tangga semakin TENTRAM

    info dan pemesanan hubungi: (call / sms)

    PIN BB 329840B4

    0821 3649 5554
    085 747 266 780

    info lebih jelas kunjungi web resmi kami di www.vitalitasku.net

    ReplyDelete

  2. Best sangat serita ni.. Buatkan saya nak baca tiap hari..
    Tumpang Iklan
    Abang..seronoknya..
    Nak lagi..boleh?
    >>>Enlargexl:Besarkan Zakar <<<

    ReplyDelete
  3. This Is Really Great Work. Thank You For Sharing Such A Good And Useful Information Here In The Blog.
    ONLINE EARNING

    ReplyDelete